Mit Samfundsfag


Åbn undermenuer...

Side 152-155:

  1. Hvad kan vi i dag lære af at beskæftige os med Kinas historie?
  2. Hvorfor giver det mening at skelne mellem det nordlige og sydlige Kina?
  3. Hvad kendetegner Kinas tidlige historie?

Side 156-165:

  1. Hvad gjorde Qin Shi Huangdi for at holde sammen på riget?
  2. Hvorfor var udvidelsen af kejserriget under Han-dynastiet vigtig?
  3. Hvilken grundtanke ligger der i konfucianismen?
  4. Besvar arbejdsspørgsmålene til kilde 33
  5. Hvorledes førte de konfucianske skoler til at ensrette samfundet?
  6. Beskriv den dynastiske cyklus
  7. Hvilken rolle spillede byen Xian under Tang-dynastiet? Hvad kom byen til at betyde for Europa?
  8. Hvorfor opstod der ikke en fremtrædende købmandsstand i Kina som tilfældet var i Europa?

Side 166-171:

  1. Beskriv billedet side 167 – forklar billedets komposition (opbygning)
  2. Hvilke ligheder er der mellem det kinesiske feudalsamfund og det europæiske?
  3. Besvar arbejdsspørgsmålene til kilde 35
  4. Hvilken rolle spillede familien og kvinderne i det kinesiske samfund?
  5. Besvar arbejdsspørgsmålene til kilde 36

Side 172-176:

  1. Beskriv billedet side 172
  2. Hvilke forandringer medbragte de mongolske kejsere?
  3. Hvorfor blev Marco Polos beskrivelser om Kinas overlegenhed mon ikke taget godt imod i Europa?
  4. Besvar arbejdsspørgsmålene til kilde 37

Side 177-181:

  1. Beskriv illustrationen side 178
  2. Besvar opgaverne i fokuspunktet side 179
  3. Hvad kom det til at betyde, at Kina i 1400-tallet begyndte at afskærme sig fra omverdenen?
  4. Hvilken rolle kom jesuitterne til at spille i forhold til at åbne Kina for omverdenen igen?

Ekstra materiale

  • Disneyfilmen Mulan er en fortolkning af legenden om Hua Mulan. Fortællingen er først kendt som en ballade fra det 6. århundrede, og siden er den også nedskrevet i digtform. Legenden handler om, at alle kinesiske familier skal stille en mand til rådighed til hæren. I stedet for at lade sin gamle far tage afsted, forklæder Mulan sig som mand og drager i krig.
  • En anden legende, nemlig den om Jing Ke, er også blevet filmatiseret. Filmen Hero baserer sig løst på denne legende, hvor en gruppe lejemordere i filmen vil dræbe kejseren, Qin Shi Huang (den første ophøjede kejser). Gruppen bliver dog forhindret i dette, da en kæmper, Navnløs, træder til som beskytter. Filmen handler om hans møde med kejseren, efter han har reddet hans liv.
  • The Banquet, en film fra 2006, forsøger at give et indblik i det kinesiske samfund i tiden omkring Tang-dynastiets nedgang. Fortællingen rummer aspekter med inspiration fra både William Shakespeares Hamlet og Henrik Ibsens Gengangere. Filmen handler om et problematisk tronskifte efter en kejsers død.